cs / en

Když je letadlo na konci své životnosti....

7.11.2019

Většina typů letadel je navržena k absolvování 50 000 - 60 000 hodin létání. Počet letů se tedy pohybuje od 20 000 u letadel na dlouhé vzdálenosti a 75 000 u letadel na krátké vzdálenosti. Co se ale stane s letadlem, když překročí maximum?

Tyto stroje obsahují mnoho cenných kovů a recyklovatelných materiálů. CRONIMET se společně se svým partnerem společností More-Aero stará o demontáž těchto kovových materiálů. To je důvod, proč Gregor Zenkner, vedoucí rozvoje podnikání, stále cestuje do Parchimu: na tomto nevyužívaném letišti jsou umístěna taková vyřazená letadla hned dvě.


Projekt a první zadání pro CRONIMET začíná odčerpáním paliva z letadel - což je největší problém. „Jelikož nádrže letadel nemohou být vyprázdněna běžným způsobem pomocí silničních tankerů, museli jsme najít jiné řešení,“ vysvětluje Zenkner. "Díky tomu nyní můžeme v budoucnu nabídnout odčerpání a likvidaci paliva jako službu."

CRONIMET zničí a prodá trup letadla

Poté se odstraní největší části, motory a podvozky a demontuje se avionika. To zahrnuje elektroniku, čerpadla a hydraulické systémy, které jsou zakoupeny, udržovány a používány specializovanými společnostmi. Konstrukční části, jako jsou části křídel, jsou využívány pro zkoušky materiálu Airbus a únavové zkoušky. Poté začíná proces kompletní demontáže. Jakmile je stroj rozebrán, CRONIMET se vrací na scénu, aby zničil, rozdrtil a prodal trup, který je vyroben převážně ze slitin hliníku.

Celkem má každé letadlo 150 tun demontážní hmoty. Tento proces provádějí kolegové z Karlsruhe a Polska. Titanové nýty na kovových vrstvách odděluje náš partner pomocí speciálních přípravných strojů. Jakmile zaměstnanci CRONIMETu odstraní všechny kovové prvky, jsou zbývající znečišťující látky zlikvidovány odděleně.

„Jsem přesvědčen, že pilotní projekt nám umožní získat odborné znalosti a vybudovat si dobrou pozici, abychom byli schopni dlouhodobě těžit z vyřazování letadel z provozu. Odhaduje se, že za 10 let bude více než 10 000 letadel mimo provoz. “GREGOR ZENKNER

Zdroj: Cronicle 02/2019

4